First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Sunday 22 July 2012

Tangisan 1 Ramadhan


“Abang bangun...” Aku membuka mata. Perlahan-lahan. Cahaya yang masuk dari celahan tabir menyakitkan bola mataku. Aku memandang sesusuk tubuh yang sedang merenungku. Dialah isteri yang ku nikahi setahun lalu. Isteri berbudi. Aku tersenyum memandangnya.

“Jam berapa dah sayang?” Aku bertanya. Dia melemparka senyuman manis. Lega aku melihat senyumannya.

“Jam 9 pagi bang,” Jawapannya ringkas namun aku terkejut. 9 pagi? Ya Allah....

“Maafkan sayang. Tadi sayang nak bangunkan abang tapi sayang tengok abang letih sangat. Sayang kasihankan abang. Maafkan sayang bang.” Dia mencapai tanganku dan mengucupnya. Serba salah mungkin. Aku mengusap rambutnya lembut.

“Its ok sayang. Abang tak marah pun. Abang faham.” Mendengar pengucapanku, dia menyimpulkan senyumannya. Sekali lagi dia mengucupiku tetapi kali ini di pipi.

“Terima kasih bang. So, tak apa le abang pergi office lambat?” Dia bertanya.

“Sebenarnya, abang memang apply cuti pun hari ni. Saja nak bawak sayang pergi jalan-jalan.” Aku berterus terang. Dia ketawa dan mencubit lembut pehaku. Aku bahagia bersamanya.

“Abang ni, saja tau. Abang nak bawa sayang jalan-jalan? Bestnya. Nak pergi mana bang?” Dia nyata gembira. Ya, itulah aku. Cuba untuk memabahagiakan isteri tercinta.

“Pergi Bukit tinggi nak?” Aku mengaju cadangan. Dia mengangguk setuju. Kami bersiap-siap untuk keluar. Baju dan segala untukku disediakan olehnya. Aku bersyukur kerana Allah kurniakan dia pada aku.




***************




Nurul Izzah, itulah namanya bidadari yang diberi Allah kepada seorang Ahmad Baihaqi. Isteri syurga dunia buat suami dan suami juga syurga dunia buat isteri. Sejauhmana didikan yang diterapkan oleh seorang suami kepada seorang isteri itulah yang menjadi ukurang kepada baitul islam yang telah didirikan.

“Apa yang abang menungkan?” Dia menghampiriku. Aku menepuk-nepuk katil dan meminta dia duduk di sampingku. Dia akur. Dengan senyuman yang tak pernah lekang dari bibir, dia mendampingiku.

“Sayang, andai kata abang pergi dulu, sayang akan cari pengganti abang tak?” Aku bertanya. Aku mahu lihat kejujuran dan kesetiannya padaku. Bukan meragui tetapi kerana mencintai.

“Kenapa abang tanya? Abang tak percayakan sayang?” Dia sayu. Aku memeluknya erat. Terasa sendu di kalbu. Aku menggeleng.

“Tak. Bukan macam tu. Abang hanya nak tahu. Abang cukup percayakan sayang.” Aku mengucup dahinya lama. Cinta aku padanya tidak pernah berkurang malah makin bertambah. Aku lihat dia senyum. Perlahan nafas di tarik.

“Demi Allah, sayang tidak akan berkahwin lain. Sayang mahu jumpa abang di syurga. Sayang mahu jadi ketua bidadari buat abang di sana. Sayang mahu bersuamikan abang di JannahNya.” Tulus dia berkata-kata. Aku mengeratkan pelukanku. Terasa mahu menitis air mata.

“Kalau sayang pergi dulu? Abang cari yang lain tak?” Giliran dia bertanya. Laju aku menggeleng. Tidak! Aku juga mahukan dia menjadi isteri aku di JannahNya.

“Betul ni?” Dia masih menyoal. Aku merenung tepat ke dalam matanya.

“Betul. Abang mahu sayang jadi isteri abang di syurga. Cukuplah abang ada sayang. Kalau abang kahwin lain, belum tentu dia macam sayang.” Dia menggenggam erat tanganku. Ya Allah, kekalkan kebahagiaan ini selamanya sehingga KAU pertemukan aku dan dia di syurgaMU.

“Terima kasih abang. Kita sama-sama berusaha untuk bersama di syurgaNya.” Dia meniup semangat. Ya , dialah syurga dunia buatku. Isteri solehah. Aku redha dengannya. Dan sentiasa aku berdoa, Allah juga meredhainya.




***************


“Sayang, bangun sahur. Hari ni hari pertama puasa.” Aku mengejutkan isteriku. Tiada reaksi.

“Sayang...” Aku mengulangi. Juga tiada reaksi. Hati aku berdegup kencang. Aku meletakkan tanganku pada dahinya. Sejuk. Ya Allah, jangan KAU ambil isteriku. Air mataku mengalir. Aku merasa nadinya. Ternyata diatelah diambil Tuhan. Aku menangis semahunya.

“Sayang, jangan tinggalkan abang. Abang masih perlukan sayang.” Aku merintih. Terasa lemah longlai segala urat sarafku. Aku melangkah untuk menghubungi keluarga aku dan dia. Ya Allah, sungguh berat dugaan ini namun aku redha dengan ketentuanMU. Kau berhak mengambilnya kembali dariku.

Orang ramai termasuk ahli keluarga memenuhi rumahku untuk memberi penghormatan terakhir pada isteriku. Sayu yang aku rasakan tidak mampu dibendung. Sedih kerana kehilangan rusuk kiriku. Terngiang-ngiang gelak tawa dan ucapan manjanya di telingaku. 1 Ramadhan, isteriku pergi menemui Ilahi.

Selesai pengkebumian, aku melangkah longlai pulang ke mahligai yang dulunya ceria dengan kehadiran Izzah. Setiap penjuru rumah, aku terlihat dia. Air mata menitis lagi. Aku taj mampu untuk berdiri tapi aku gagahi. Mak dan mak mertuaku hanya menjadi pemerhati. Mereka memahami perasaanku kala ini. Biarkan aku bersendiri. Aku mengumpul kekuatan melangkah ke bilik peraduan kami. Aku duduk di meja soleknya. Ada surat, Dengan tangan yang menggigil, aku buka surat tersebut. Tulisan Izzah.





Assalamualaikum,

Kehadapan suami yang tercinta..

Abang, maafkan sayang kerana pergi tanpa pamitan. Sayang tidak mahu susahkan hati abang. Sebenarnya, sayang sedang menanggung kesakitan yang teramat. Sayang disahkan ada 'tumor otak'. Maafkan sayang kerana tidak berterus terang. Sayang mahu jadi isteri solehah dan wanita syurga buat abang. Sebab tu sayang tak mahu susahkan hati abang dengan memikirkan apa yang tak sepatutnya abang fikirkan. Sayang bahagia menjadi isteri abang. Terlalu bahagia. Sayang tunggu abang di syurga. Jangan lupa doakan untuk sayang dan doakan jodoh kita berpanjangan.

Salam kasih dari isterimu,
Nurul Izzah.


Menagalir lagi air mataku. Ya Allah, kenapa aku boleh tidak perasaan kesakitan yang ditanggungnya? Sayang, tunggu abang. Abang janji akan jadikan sayang ketua bidadari buat abang di sana. Aku melipat surat tersebut. Aku memeluk baju isteriku. Rindu menggamit sanubari. Ya Allah, jodohkan kami di syurgaMU.

No comments:

Post a Comment