First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Tuesday 31 July 2012

Bingkisan Hati : Selagi Hayatmu Di sini (Devotees)



Selagi hayatmu di sini
Akan kau meniti hari demi hari
Suratan takdir yang menerka
Bukan alasan untuk kau memendam duka

Dirimu umpama purnama
Yang hilang cahaya dimamah gerhana
Terbenam di lubuk gelita
Terbiar dirimu dicengkam derita


Namun kupercaya suatu masa akan tiba
Deritamu akan pergi jua
Biarpun dunia memandangmu hina
Tapi tak mengapa
Ku kan bersamamu mengharungi hidup ini


Biarkan mereka kata apa saja
Biarkan mereka mencemuh menghina
Pedulikan saja halangan yang tiba
Semua itu adalah dugaan darinya


Tabahkan hatimu
Cekalkan jiwamu
Pasrahkan dirimu
PadaNya Yang Satu

Akan tiba waktu
Mereka kan tahu
Siapakah sebenarnya dirimu


Assalamualaikum WBT..

Kenapa ek saya post lagu 'Selagi Hayatmu Di Sini' hari ni? Sebab lagu ni yang memotivasikan saya. Biarlah apa orang nak cakap, nak anggap, nak kata. Mereka ada mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan mulut untuk berkata-kata..Biarlah..... Memang kekadang rasa penat, letih nak fikir apa pandangan orang pada kita tapi mereka berhak kata apa saja tentang kita. Baik ke buruk ke, mereka sememangnya berhak untuk menilai kita. Yang penting pandangan & nilaian Allah SWT..

Sedih?? of course sedih. Saya juga manusia yang punya hati dan dianugerahkan perasaan olehNya. Tapi kalau nak fikirkan tentang orang lain, memang takde kesudahan. Kadang-kadang rasa fedup tapi saya gagahkan juga untuk lalui. Terkadang rasa goyah namun saya kuatkan kaki melangkah. Bukan minta dihargai tetapi minta secebis ingatan mereka atas apa yang telah saya beri. Secebis je saya minta. Tak banyak. Makin saya diam, makin banyak, makin enak mereka bercerita. Membuat penilaian tentang saya seolah-olah saya tiada Tuhan untuk menilai diri saya. Saya punya Allah untuk menilai siapa saya! Saya tak perlukan penilai-penilai yang juga memerlukan Allah untuk menilai siapakah mereka. Tak perlu!!!

Saya dah cuba dan cuba dan cuba untuk husnu'zhon pada mereka tapi, saya di suu'zhon. Saya boleh bersabar selagi Allah pinjamkan saya kesabaran. Tetapi sampai bila? Saya bukan semaksum Nabi Muhammad. Saya manusia biasa. Hanya manusia biasa. Saya tak boleh menadah dan telan bulat-bulat apa yang mereka katakan. Biarlah mereka. Biarkan... Dah penat pasti mereka hentikan segala tohmahan. BErsabar dan bertabah kunci kejayaan diri. Saya ada AllahuRabbi. Sekali lagi saya tegaskan saya tak perlu penilaian mereka yang juga mengharap penilaian Allah. Sekian.

Bingkisan Hati : Aimuni Marjono

No comments:

Post a Comment