First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Wednesday 26 September 2012

Penasyid Itu Suami Aku (Novel Bersiri-Bab 1-Tajuk Ketiga-NATIJAH MINAT)


Natijah minat



Sara….” Aku tergelak melihat reaksi Sara Nur. Terkejut benar gayanya. Baru aku buat macam tu. Dia ni darah gemuruh betul. Sara Nur menggosok dadanya. Dia memandangku. Aku tersengih-sengih dan mengambil tempat disebelahnya. Aku turut menggosok belakangnya bagi menghilangkan kejutan yang diciptaku tadi. Hehe.



“Sorry Sara,” Aku masih tersengih-sengih. Rasa terkejut Sara Nur sudah beransur sedikit. Aku tahu Sara Nur tak akan marah aku sebab dia memang dah terlebih kenal aku macam mana. Dah ‘goreng-goreng’ pun perangai aku ni. Aku sememangnya degil dan suka menyakat tapi aku tak suka marah-marah. Alhamdulillah, tahap kesabaran aku masih tinggi. Aku tak cepat melenting dengan apa yang jadi. Cuma, aku memang ‘mulut murai’ sikit. Kalau orang tak kenal aku, mesti penat nak layan karenah aku yang becok ni.



Opsss. Bukan sebarang becok ye. Aku tak suka nak cakap benda-benda tak berfaedah. Itulah aku. Kalau dengan muslimin, memang aku payah nak bercakap. Aku tak suka. Bukan terlalu syadid tapi biarlah. Aku lebih selesa bila tak berbicara dengan mereka kecualilah mereka tu family aku dan kawan-kawan rapat yang memerlukan kami menjalin ukhuwah. Contohnya kawan-kawan masa study dulu dan kawan-kawan di office.



“Seronok sangat tengok youtube tu. Huda masuk pun Sara tak sedar. Itu yang Huda sergah je. Tengok apa?” Aku mengusik Sara Nur. Sebenarnya aku dah tahu apa yang dicarinya di yourube. Apa lagi kalau bukan FikrahIman.



“Saje je tengok-tengok ni. FikrahIman punya lagu,” Sara Nur jujur. Memang peminat setia FikrahIman ni. Kalaulah FikrahIman tahu diaorang ada fans obsess macam kawan aku ni, agak-agak diaorang bangga tak? Hehe.



“Best sangat ke FikrahIman ni Sara?” Aku bertanya lagi. Saja mahu berbual-bual.


“Best. Alhamdulillah. Lirik lagu FikrahIman semua sampai di hati Sara. Huda nak dengar?” Sara Nur mengunjukkan earphone kepada aku tetapi aku menolak lembut. Bukan tak mahu dengar tapi aku tak suka muzik. Maaf Sara.



“Tak apalah Sara. Thank you. Hehe.”



“Ala cubalah Huda dengar sekali. Mesti Huda suka nanti. Jangan risau lagu-lagu FikrahIman tak merosakkan halwa telinga,” Sara Nur masih mencuba untuk memenangi hati aku. Kerana tak mahu mengecewakan, aku pun menyambut huluran earphone. Menjaga hati kononnya.



Setelah didengar dan dihayati, best jugak. Suara pun boleh tahan. Tak ada kepincangan dalam penyampaian nyanyian. Alhamdulillah, FikrahIman berjaya menarik hati pendengar dengan lirik yang menusuk ke hati. Hati aku ni pun dah boleh terima. Ecehhh…..



Macam mana? Best?” Sara Nur seperti meminta komen. Aku mengangguk. Tak boleh dinafikan, penyampaian dan lirik lagu tersebut memang ‘osem’. Sara Nur senyum. Sukalah tu aku puji suara ‘kekasih gelap’ dia. Haha. Kekasih gelap? Haha….


Patutlah Sara tangkap lentok pada FikrahIman ni. Suara mendayu-dayu.” Aku menebak. Sara Nur tersengih-sengih. Memang betullah tu. Dah tersengih-sengih macam kerang busuk. Fitrahlah tu gadis-gadis remaja lagi solehah meminati kumpulan-kumpulan nasyid remaja. Masa di UM dulu pun sama. Tiap-tiap hari lagu kumpulan Devotees. Sampai aku dah naik hafal. Lagu Berjalan Tanpa Henti lah, lagu Aku Merinduimu lah, lagu Kekasih lah, Sahabat lah. Memang jadi bualan betul kumpulan tu dulu. Now, time FikrahIman pulak. Tapi aku tengok si Sara Nur ni je yang bersugguh dengn FikrahIman tu. Hehe….



Suara Hadi ni best. Huda pun dah dengar kan?” Aku hanya ketawa. Apa-apalah Sara, janji kau bahagia.



Lepas tu kang berulang-ulanglah dengar lagu ni. Sampai hafalkan? Kuat betul penangan Hadi. Pernah jumpa tak?” Aku bertanya. Sara Nur malu-malu kerana aku berjaya menerka sikapnya.



Tak pernah. Tapi Sara nak sangat jumpa dia.” Sara Nur semangat. Ewah ewah.



Minat tapi tak pernah jumpa? Sadis.. Hehe.. FikrahIman tak ada fanclub ke?” Aku menyoal lagi. Mana mungkin kumpulan nasyid seperti FikrahIman tiada fanclub. Musykil aku.



Ada. Tapi Sara seganlah nak join program FikrahIman.” Sara Nur berterus terang. Aku menepuk dahi. Minat tapi segan? Biasalah peminat dengan artis. Nak segan apa?



Nak segan apa Sara? Normallah peminat dengan artis. Artis lelaki peminat dia mesti perempuan. Artis perempuan pula peminat confirm lelaki. Yang penting pandai jaga batas sudah. Janganlah bila jumpa artis yang diminati, jadi hysteria pulak. Itu yang tak boleh. Setakat bertaaruf tu Huda rasa ok je. Ramai lagi fans dia kan?” Aku mengeluarkan fatwa. Sara Nur teranggung-angguk. Faham mungkin.



Tapi Sara tetap segan nak join aktiviti FikrahIman. Pernah juga rasa nak join tapi tak jadi,” Aku mahu tergelak tapi cubaku tahan.



Sara segan sebab Sara dah terjatuh cinta pada vokalis tu eh? Siapa nama dia? Hadi kan?” Aku mengusik. Sara Nur tersipu-sipu. Alahai Sara Nur.



Mana ada. Sara minat suara dia je.” Sara Nur menyangkal. Hebat sangkalan dia ni. Boleh tahan.



Boleh percaya ke? Huda kenal sangat dengan Sara tu. Ok, kalau Sara tak ada hati dengan dia, kenapa Sara tolak lamaran Fakhry?” Aku menduga. Saja mencari reaksi sahabatku itu.



Er..errr… Sara belum bersedia lagi untuk ke arah tu. Huda pun tahu kan, Sara belum sesuai nak mendirikan rumah tangga. Permintaan Fakhry terlalu drastik untuk Sara. Sebab tu Sara tolak dia. Lagipun Sara belum terbuka hati lagi untuk mana-mana lelaki. Kalau memang dah jodoh Sara dengan Fakhry, insyaAllah, suatu hari nanti, Sara sendiri yang akan datang pada dia. Betul tak?” Bijak Sara Nur mencipta jawapan. Patutlah nama dia sentiasa meniti di bibir juri setiap kali pertandingan debate diadakan.



Tapi Fakhry ikhlas mahukan Sara kan? Kalau tak, dia tak akan berani jumpa family Sara. Itu tandanya dia benar-benar jujur. Sara terlalu istimewa di mata dia. Lagipun Sara dah kenal Fakhry tu macam mana. Sejak kita di university lagi kita dah kenal dia. Takkan tak ada sikit pun ruang untuk dia dalam hati Sara? Huda kesian pada Fakhry. Dia berusaha untuk memiliki Sara,” Dari perbualan biasa, perbualan kami menjadi serious. Aku sangat memahami perasaan Sara Nur tapi kurang apakah Fakhry pada mata seorang Sara Nur? Lelaki yang berpegang teguh kepada agama. Lembut dalam berbicara dan sentiasa menjaga hati orang sekeliling. Kalau Fakhry tu nak dekat aku, memang aku tak tolak. Hehe.



Huda, Sara hargai perasaan Fakhry pada Sara tapi soal hati tak boleh dipaksa. Sara tak mahu memberi harapan pada Fakhry yang akhirnya akan merosakkan hati Fakhry. Sara mahu Fakhry tetapkan iman dia. Fakhry lelaki yang baik. Tak mustahil dia akan dapat isteri yang jauh lebih baik dari Sara. Sara tak menolak jikalau memang sudah tertulis dia untuk Sara, tetapi buat masa ni, biarlah antara Sara dan Fakhry mengikut haluan Takdir. Hanya Allah yang tahu pengakhiran kami,” Tulus Sara Nur berbicara. Benar apa yang dikatakan. Sara Nur terlalu baik untuk bergelar ‘penghancur’ bagi sekeping hati lelaki.




















No comments:

Post a Comment