First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Tuesday 4 September 2012

Nilaian Solatku Di sisiNya...


SubuhNya...
Saat azan dilaungkan,
Aku masih lena dihamparan tilam,
Mengerekot sejuk angkara si embun malam,
Assolatukhairumminannaum langsung tak ku peduli,
Selimut ku tarik tanda protesku pada alam,
Teruskan melena sehingga terbitnya fajar,
Terlepas lagi subuhku,
Inikah nilaian seorang hamba?

ZuhurNya...
Masih menghadap komputer,
Tik tak tik tak bunyi keyboard ku tekan,
Menunjukkan kerajinan,
Mana tahu bos lalu nampak ketekunan,
Bulan depan boleh naik gaji tambah pendapatan,
Panggilan Allah langsung tak ku hairan,
Bangga bila dipuji rakan,
Sampai lupa zuhur menghilang,
Pergi dianjak masa menanti Asar,
Inikah nilaian seorang hamba?

AsarNya...
Fail ku belek mencari maklumat,
Detik waktu rasa tak sempat,
Menyudahkan kerja yang berlambak di pejabat,
Rasa terlalu masa begitu pantas,
Bukan untuk menyahut panggilannya,
Tetapi untuk ke meeting pula,
Pantas waktu berlalu,
Sepantas Asar menjauh,
Inikah nilaian seorang hamba?

MaghribNya...
Malam kian menunjukkan wajah,
Ku lihat jam,
Waktuku di pejabat tertitik sudah,
Lalu keretaku membelah senja,
Masjid di sebelah, ku toleh cuma,
Tanpa ada rasa mahu menerpa,
Rumah Allah untukku sambut syariatNya,
Maghrib ku berlalu begitu saja,
Inikah nilaian seorang hamba?

Isya'Nya...
Aku lebih mengtuhankan televisyen,
Terbaring menonton drama kegemaran,
Setelah seharian letih bekerja,
Tertidurku tanpa sempat menyembahNya,
Inikah nilaian seorang hamba?

Terfikirku saat ditebak keinsafan,
Apakah akan terjadi kiranya,

Subuhku...
Aku dipanggil tanpa sempat bertemuNya,
Pasti terkujur kaku tubuhku penuh dosa,
Tanpa sempat melafaz rasa syukur,
Ditarik nyawaku tanpa belas kasihan,
Kerana di waktu SubuhNya,
Aku masih lena dengan nikmat sementara,
Siapa aku dipandanganNya?

Zohorku...
Dihadapan komputer Dia menimpakan musibah,
Nikmat yang diberi ditarik semula,
Ketekunanku tiada lagi makna,
Lantas aku menjadi si cacat durjana,
Kerana di waktu ZuhurNya,
Aku sengaja mencipta leka,
Siapa aku dipandanganNya?

Asarku...
Tersadong jatuh menyembam bumi,
Tanpa sempat menyahut azan,
Dia beri kesakitan,
Untuk mengingatkan,
Dating denganNya lebih penting dari meetingnya,
Kerana di waktu AsarNya,
Aku sibuk mengejar dunia,
Siapa aku dipandanganNya?

Maghribku...
Keretaku bertemu lori besar,
Nyawaku seakan di hujung pernafasan,
Antara hidup atau mati,
Ataukah ini pengakhir segala?
Kerana di waktu MaghribNya,
Aku lena di ufuk fana dunia,
Siapa aku dipandanganNya?

Isya'ku...
Izrail datang menjemputku,
Tanpa sempat aku mengucap syahadah,
Tanpa sempat aku bertaubat nasuha,
Tiada peluang untukku meminta,
Moga dipanjangkan umurku barang seketika,
Kerana di waktu Isya'Nya,
Aku alpa dihanyut arus semasa,
Siapa aku dipandanganNya?

Kini aku sedar,
Tertangguh sujudku padaNya,
Tertangguh jua doaku untuk mereka,
Aku tidak akan biarkan Subuhku sunyi,
Aku tidak akan biarku Zohorku sepi,
Aku tidak akan membiarkan Asarku berlalu pergi,
Dan membiarkan Maghribku meninggalkanku,
Serta tidakku biarkan Isya'ku berganti di pagi hari.


Aku Hanya HAMBA : Aimuni Marjono



No comments:

Post a Comment