First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Monday 1 October 2012

Rehlah Wardah Halaqah Ilmiah

Assalamu'alaikum WBT..

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk berkogsi rasa dan cerita yang mungkin berguna kepada semua pembaca. Sebelum saya meneruskan penulisan dan cerita hati saya, suka rasanya saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Ukhti Nasyidfm kerana telah menganjurkan satu program ilmiah yang sangat mnemberi kesan dan impak positif kepada para peserta. Syukran Lillah.

Pada hari Ahad bersamaan 30 September 2012, saya telah mengikuti satu program ilmiah yang dianjurkan oleh Ukhti nasyidFm dan program tersebut telah diadakan di Masjid As-Syakirin, KLCC. Alhamdulillah kerana saya dipilih oleh Allah SWT untuk bersama-sama sahabat yang lain berkongsi dalam Rehlah Wardah ini. Alhamdulillah. Syukur Ya Allah.

Pertama kali bertemu, dalam hati saya terdetik, ramahnya mereka. Mudah untuk peserta-peserta mesra dengan exco-exco Ukhti Nasyidfm kerana sifat positif yang mereka tunjukkan. Mesra, ramah tamah dan ceria. Program bermula dengan bacaan doa kemudian diteruskan dengan sesi taaruf exco-exco kepada peserta-peserta. Kemudian, kami memulakan program Rehlah Wardah dengan satu game 'KAU DAN AKU BERBEZA'. Kami para peserta diminta melukis salah satu bentu yang kami suka sama ada bentuk Segi Tiga, Segi Empat, Bulat atau Ombak. Selepas kami melukis bentuk tersebut, kami diminta mencari 'partner' yang sama citarasa bentuk tanpa mengeluarkan satu suara pun. Setelah kami berjaya mengumpul geng yang sama cita rasa, kami diminta pula menulis satu daripada karakter yang ada dalam diri kami. Kemudia, sekali lagi kami diminta mencari group yang sama karakter dan diminta duduk di dalam group karakter. Setelah itu, MC membacakan sifat-sifat bentuk yang kami pilih. Sangat seronok!

Program kedua 'SAMA TAPI TAK SERUPA' juga tak kurang hebatnya. Kami diminta mencari group yang sama bulan kelahiran dan diminta menulis karakter kami dan boleh dibincangkan sesama ahli kumpulan. Setelah itu, kami diminta membacakan sifat-sifat yang ada dlam diri masing-masing. Pelbagai karakter yang wujud antara kami tapi kami still happy.

Waktu makan tiba! Alhamdulillah, dapat breakfirst ramai-ramai. Seronok sangat. Bercerita dengan santai dari hal biasa-biasa sampailah kepada topik rumahtangga. Perghhhhhh, hot topic. Pengalaman jumpa bakal suami dikongsi. Jangan tak tau, ada tauladan dalam cerita pengalaman tersebut. Bukan sekadar bercerita tapi ada input unuk kami juga. Tak kurang hebatnya yang bertanya tentang ISTIKHARAH. Specialnya bab munakahat ni. Hihi.

Selesai makan, kami sambung semula aktiviti dengan santai usrah. Tajuk menjadi pilihan exco adalah TAHARAH dan HATI-HATI DENGAN HATI. Dalam TAHARAH kami berbincang mengenai bersuci yang mana bersuci adalah satu perkara yang tersangat penting lebih-lebih lagi ketika mahu beribadat. Alhamdulillah, banyak ilmu yang dikongsikan. Sharing is Caring kan?

Topik inilah yang paling best sekali. HATI-HATI DENGAN HATI. Rasanya semua pun tahu masalah belia remaja kini. Bercinta dah jadi perkara rasmi. Dengan usrah santai macam ni, dapatlah kami lebih berhati-hati dalam memberi hati. Fikiran dan minda turut sama terbuka. Mungkin selepas ini antara kami akan lebih menjaga ikhtilat dengan lelaki yang bukan mahram. InsyaAllah.

Apa pun, program ini sangat memotivasikan diri kami. Perkenalan, persahabatan seperti inilah yang akan menjadi tunjang untuk lebih mencintai Allah. Sahabat Teman Syurgawi. InsyaAllah.


PUISI UNTUK MEREKA

Sejenak Pertemuan..
Sebuah Perkenalan..
Seikhlas Kemesraan..
Sejujur Persahabatan..

Bertemu dalam halaqah,
Bersatu dalam usrah,
Berkongsi dalam Rehlah Wardah,
Berpaut kasih kerana Allah..

Kau dan Aku Berbeza,
Membuka tirai ceria,
Tanpa suara kita mencari 'partner',
Yang sama berkongsi bentuk citarasa,
Subhanallah indahnya ukhuwah kita,
Bersama berkenalan mencipta cereka..

Juga Sama Tapi Tak Serupa,
Membentuk kumpulan bulan kelahiran,
Mencari identiti diri bersama kawan,
Bergelak ketawa merencah suasana,
MasyaAllah, pelbagai karakter rupanya kita..

Usrah bermula menambah pengetahuan,
Tajuk TAHARAH mula dibincangkan,
Pendapat dikongsi ilmu dipraktikkan,
Serius, ketawa, gurau senda penguat ikatan..

Hati-Hati Dengan Hati,
Topik hangat belia remaja masa kini,
Semakin hebat usrah ukhti,
Diskusi zina mata dan hati,
Juga tentang ikhtilat bersama ajnabi,
Semoga terhindar dari murka Ilahi..

Rehlah Wardah..
Mencoret kenangan, menyimpan impian,
Untuk menjadi muslimah impian,
Bukan pilihan manusia,
Tapi pilihan Yang Esa,
Bersama menuju mercu kasihNya,
InsyaAllah kita tetap bersahabat hingga ke JannahNya.


Sahabat Fillah Abadan Abada : Aimuni Marjono


 

2 comments:

  1. Terima kasih juga sbb sudi datang :) Insya Allah semoga ukhwah kita berkekalan sampai bila-bila ^_^

    (Filzati)

    ReplyDelete
  2. Sama2..harap berkekalan selamanya ukhuwah yg da mula terbina ni..InsyaAllah ^_^

    ReplyDelete