First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 5 October 2012

Artis..Mereka Juga Manusia Biasa

MENG'IDOLA'KAN ARTIS BARAT

Benar atau tidak, segelintir masyarakat khususnya golongan belia remaja punya artis kegemaran mereka dalam atau luar negara. Sejauh mana minat itu, hanya hati yang mampu memberi jawapan. Sekadar minat kerana bakat, suara, lakonan atau pun peribadi seseorang artis itu? Ataupun minat kerana ketampanan wajah atau pun kecantikan rupa? Check your heart. Zaman kini, sememangnya seseorang artis itu akan dijadikan idola tidak kiralah dari segi apa sekalipun. Baik atau tidak corak kehidupan artis tersebut, tidak diambil peduli. Apa yang penting, lakonannya mantap, suaranya tip top. Bila menari, alahai mampu menggetarkan hati. Bila menyanyi, mampu menggoncang nurani.

"Hensemnya dia ni"

"Seksinya. Comel."

"Aduh muka dia, boleh terpikat ni."

Inilah antara komentar-komentar buat si artis.

Apakah kita lupa, Allah melihat pada hati kita? Apakah layak kamu memuji dan memuja manusia yang juga makhluk ciptaanNya? Menjadikan artis kegemaranmu sebagai idola walau sahih yang artis tersebut bukanlah artis yang beragama Islam. Mengikut tariannya, mengikut trend dia berpakaian yang jelas jauh tersasar dari ajaran dan panduan Islam. Apakah kita lupa, cara Islam itu lebih indah? Fikirkan... Apakah perlu kita menjadikan artis yang sudah nyata tiada tamadunnya, tiada cara Islamnya, juga yang menyembah tuhan selain Tuhan kita sebagai idola? Naudzubillah.

Usahlah terlalu meng'idola'kan mereka yang tidak pernah meng'idola'kan Nabi kita sebagai ikon mereka. Hanya buang masa! Apakah kamu rela kiranya ada sesetengah dari lirik lagu dan jalan cerita yang dicipta bangsa mereka, menghentam kita sebagai Islam? Menghina nabi kita dengan sewenangnya? Mempermainkan Allah, Tuhan kita umpama mempersendakan kekuasaannya. Lihat saja lirik lagu It Will Rain yang boleh menyebabkan kita terkeluar dari landasan aqidah lantas menjadi kaffir tanpa kita sedar.

There’s no religion that could save me

Seronok menyanyi tanpa sedar liriknya akan menjadikan Iman kita runtuh. Punah ranah dalam sekelip mata. Jika kita tersedar yang lirik tersebut akan menyebabkan Allah murka, lantas kita kembali bersyahadah cinta, Alhamdulillah. Masih ada Iman yang bertapak di hati. Tetapi kiranya kita bernyanyi tanpa menyedari lirik tersebut telah menyebabkan kita termasuk dalam golongan yang kufur dan tiada sempat untuk kembali mengucap kalimah syahadah, apakah pengakhiran kehidupan kita? Murtad tanpa sedar!


FITRAH NALURI MANUSIA

Ya, sememangnya lumrah manusia meminati. Tidak saya nafikan, saya juga turut meminati segelintir artis. Tetapi sejauh manakah rasa minat tersebut? Adakah dengan benar-benar mencintai sehinggakan 'Lautan Api Sanggup Ku Redahi'? Atau hanya sekadar meminati tanpa punya apa-apa 'feeling'? Tanya sama hati...
 
Berhabis duit beratus-ratus semata-mata mahu ke konsert. Bukankah pembaziran namanya. Tidak salah jika konsert tersebut dianjurkan kerana memberi kebaikan, seperti Konsert Amal atau pun konsert-konsert untuk menyumbang kepada negara-negara Islam kita di luar sana. Mungkin dengan cara sebegitu, tabung derma untuk mereka yang memerlukan, akan terisi dan dapat pula disalurkan untuk kegunaan saudara kita di sana. Konsert yang mengasingkan lelaki dan wanita. Juga konsert Ilmu yang turut menjemput penceramah dan pendakwah-pendakwah untuk berdakwah. Bukan sekadar konsert nyanyian. Tetapi, jika kita menghabiskan beratus-ratus malah ada yang sanggup berhabisan semata-mata kerana mahu ke konsert-konsert liar yang menjemput artis-artis barat yang sudah kita ketahui akan berpesta muda-mudi, bercampur gaul tanpa peduli agama yang dianuti. Berpakaian seksi, berpelukan bagai suami isteri. Tak kurang juga, yang membawa minuman 'syaitan' untuk menambah lagi keasyikan. Di manakah nilaian diri kita ketika itu? Kerana terlalu meminati, lantas harga, maruah dan jati diri rela menjadi korban.
 
Fitrah itu Anugerah tetapi jangan sampai ia menjadi fitnah.


FACEBOOK SEBAGAI MOMENTUM MELUAH RASA

Hebatnya dunia masa kini. Facebook, twitter menjadi momentum utama untuk berhubung. Lebih indah lagi bila artis kegemaran kita 'friend' di alam maya tersebut. Indahnya dunia, seperti ana yang punya. Tetapi, apakah kita lupa, Allah menyuruh kita menjaga maruah diri. Harga diri sepatutnya diletak tinggi. Jangan biarkan orang memandang kita sebagai 'gedik'. Kalau boleh, semua status artis tersebut kita nak COMMENT, nak LIKE. Terkadang tu sehingga lupa, yang sikap kita itu mengundang benci.
 
Tanya hati, bila difikirkan semula, apakah kita pernah terfikir bila kita memuji fizikal atau apa saja yang berkenaan dengan artis yang kita 'gila'kan tu, artis tu suka ke? Pernah tak fikir persepsi artis itu sendiri kepada diri kita? Artis juga manusia. Punya hati dan juga rasa. Tak mustahil kiranya artis tersebut turut 'meluat' dengan sikap kita yang terlebih batas. Itu belum lagi jumpa berdepan.
 
Di laman sosial juga seharusnya kita menjaga adab. Lebih-lebih lagi peminat wanita. Jangan sewenangnya membiarkan orang mentafsir dirimu hanya kerana apa yang kita taip di FB mahupun twitter. Cukuplah kiranya kamu hanya meminatinya sebagai artis. Usah terlalu taksub seperti kamu mahu memberitahu dunia 'AKU PEMINAT NOMBOR 1 DIA'.


ANDAI BERTEMU

Ingat! Jika bertemu secara sengaja atau tidak dengan artis yang kamu minati, istiqamahlah untuk menjaga mata dan hati. Jangan terlalu menunjukkan rasa 'cinta' dan 'suka' kamu terhadap artis tersebut sehinggakan kamu telah 'berjaya' menunjukkan siapa kamu sebenarnya.

Elakkan bergambar berduaan. Takut-takut nanti menjadi fitnah. Sukakah kiranya diri kita dijadikan bahan fitnah dunia? Melainkan artis tersebut sama jantina. Silakan jika kamu mahu berbuat demikian. Jika benar kamu menyayangi artis yang kamu minati itu, jangan biarkan dia juga mendapat saham dosa akibat daripada sikap kamu yang terlampau mengagungkan sehinggakan kamu turut mengheret dia ke kancah dosa apabila kamu dengan slumbernya memuji dia seperti dialah segala-galanya.

Jaga Iman agar tak berkurangan. Jaga Hati agar tak tersakiti. Jaga Diri agar tak dimurka Ilahi.


Tulusly : Aimuni Marjono

No comments:

Post a Comment