First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Monday 8 October 2012

Saat Hidayah Menyapa

Hidayah merupakan anugerah terindah dari Allah kepada umat manusia. Saat datangnya hidayah, semuanya terasa begitu indah. Seperti kelahiran semula kerana terasa diri takut untuk berbuat dosa. Hidayah adalah petunjuk dari Allah seperti maksud ayat al-Quran :

"Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti2 yg terang, maka barangsiapa yg melihat bukti2 itu (hidayah), maka bermanfa'atlah bagi dirinya"
 
 
Hidayah itu perlu dicari. Bukan datang bergolek di depan mata. Saat hidayah datang menyapa, hidup akan lebih terarah dan bahagia. Bukan saja mereka yang sememangnya dilahirkan Islam saja yang diberi hidayah Allah, malah mereka yang dilahirkan bukan Islam juga turut diberi hidayah oleh Allah apabila Allah berkehendakkan.
 
"Barangsiapa yg Allah kehendaki mendapat petunjuk, Dia melapangkan dadanya untuk Islam"
 
Teringat saya, kisah seorang sahabat yang mendapat hidayah dan petunjuk Allah. Dia bukanlah dilahirkan sebagai Islam. Dia dilahirkan sebagai bukan Islam iaitu berbangsa cina. Saat hidayah datang menyapanya, dia seupayanya mahu mencari sinar kehidupan dengan berpandukan ajaran al-Quran dan as-Sunnah. Mendapat tentangan daripada keluarga adalah detik yang amat perit untuknya. Dia terpaksa menanggung keperitan apabila ibu dan ayahnya tidak lagi menganggap dia sebagai anak. Dia di halau keluar dari rumah mereka dan dibiarkan terkontang kanting tanpa tempat tinggal.
 
Saat itu, hanya Allah yang tahu bagaimana perit dan pedihnya dia meneruskan kehidupan. Tetapi kerana keimanannya, dia teruskan melangkah dan tetapkan berjalan sehinggalah dia menemui titik pertemuan dengan seorang lelaki yang kini telah pun bergelar IMAM kepada dirinya. Meladeni detik-detik kepayahan dia tanpa keluarga, kerinduan sentiasa menjadikan dia lemah. Pernah dia terfikir untuk kembali ke asalnya tetapi, fitrah kehambaannya sebagai hamba Allah, menghalangnya untuk berbuat demikian. Malah, keimanannya semakin bercambah dari hari ke hari akibat kerinduan pada Allah yang tidak bertepi. Dia memilih Allah walaupun dia kehilangan keluarga. Sehinggalah saat dia menjadi orang yang berjaya, dia tidak pernah melupakan keluarganya. Dan kini, atas doa yang tak pernah putus-putus, keluarganya juga telah beroleh hidayah Allah.
 
Hidayah Allah tidak pernah mengecewakan. Malah, andai kita yakin dengan segala apa yang Allah tentukan, keimanan akan bercambah di setiap hembusan nafas kita lantas mewarnai hidup kita sehingga kita berjaya dan beroleh kecemerlangan dunia dan akhirat. Menjadi hamba yang diredhai hidup oleh Allah adalah detik yang ditunggu-tunggu oleh setiap insan.
 
Lihat saja, apakah dengan kejadian dan kewujudan alam ini belum cukup untuk membuktikan keESAan dan keKUASAan Allah SWT? Alam ini adalah buktinya. Apabila kita telah memperoleh hidayah dari Allah, secara sendirinya, kita akan bertafakkur tentang kejadian alam. Lantas, akan membuahkan rasa syukur kerana diberi peluang untuk merenung keESAanNya.
 
Carilah dan usahalah untuk mendapat hidayah Allah. Percayalah, apabila hidayah menyapa hati, ada sinar yang akan menerangi. Cahaya hidayah itu bukan mudah untuk diperoleh. Apabila telah diberi Allah, peganglah dan genggamlah hidayah itu agar ia tak terlepas dari genggaman. Berusalah untuk terus istiqomah dalam menggapai redha Allah dan mencapai hidayah yang dimiliki sehingga ke dasarnya. Manusia tidak akan lemah dengan hidayah malah bertambah kekuatan kerana dalam hidayah itu tersemat azimat yang Allah letakkan agar hambaNya terus menjadi hamba yang setia disisiNya.
 
HidayahMU Untukku : Aimuni Marjono



 

 


 


No comments:

Post a Comment