First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Monday 13 August 2012

Hanya kerana kata-kata :(

Kecewa....

Sometimes kata2  itu cukup melukakan. Untuk beberapa bulan sy masih cuba bersabar namun ternyata batasan kesabaran sy sebagai seorang manusia teruji juga. Dalam pada terasa tersakiti, sy cuba untuk memaniskan wajah di hadapan mereka yg menyakitkan hny kerana sy cuba utk melupakan. Sy letak ketepi apa yg mereka katakan tentang sy. Walau perit namun sy tabahkan hati. Cuba utk menidakkan perasaan benci yg mula menapak di hati. Sy sedar, siapalah sy utk membenci makhluk yg juga ciptaanNya namun sy juga manusia. Juga punya hati dan perasaan. Lantas apakah sy hny perlu berdiam tanpa ada sebarang rasa? Sy menghormati mereka atas alasan mereka lebih dulu 'makan garam' dr sy dan akibat terlampau menghormati, sy dijadikan bahan bualan. Biarlah rasa ini bertakhta di hati. Untuk memaafkan, sy belum mampu. Biar masa yg menyembuhkan luka dan duka.

Sedih...

Awal-awal lagi kesedihan dah merajai hati. Mungkin krn sy tak pernah menyangka ini yg akan sy terima. Sy juga tidaklah sehebat dan sesempurna mana. Sy sedar dan akui. Tapi itu bukan bermakna mereka boleh berprasangka pd sy tanpa bertanya. Tak sangka sgt, kebaikan yg mereka tunjukkan pd sy sewaktu sy diuji kesakitan menjadi buah mulut mereka untuk berkata-kata. Demi Allah, hanya Allah je yg tau bagaimana rasa sakit yg sy tanggung. Sy bukan bodoh utk berpura-pura. Tapi itulah realitinya apabila sy terpaksa berdepan dgn kata-kata yg menyakitkan. Allahu Rabbi. Innallaha ma'ana. Hancur luluh hati sy apabila mengetahui kebenaran ini. Terasa kesabaran sy berada di tahap yg paling terendah. Kenapa membantu kalau bantuan itu bukan kerana Allah?



Kembali pada hakikat kehambaan...

Seteruk dan sesukar mana pun yg sy lalui, inilah fitrah sy sebagai hambaNya. Diuji dalam pelbagai bentuk ujian. Walau goyah namun sy haruskan tetap melangkah. Namun untuk memberi kemaafan, hati sy masih belum mampu untuk menghulurkan. Kerasnya hati sy bila sy disakiti dan terlalu sedihnya kerana mereka itulah yg pernah sy percayai satu ketika dulu. Sy serahkan segalanya pada Ilahi. Kerana sy tahu, di situlah letaknya nilai diri.



No comments:

Post a Comment