First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Monday 19 November 2012

MEMORI IPN 'Light Of Life'


Pada 18 November 2012, saya berkesempatan join Islamic Performance Night yang diadakan di CAC Main Hall, IIUM Gombak. Untuk kesekian kalinya, saya menjejakkan kaki di 'menara gading' yang pernah menjadi impian saya untuk menggapai cita-cita satu masa dulu. Walaupun saya tidak berjaya menjejakkan kaki saya untuk menjadi sebahagian dari warga UIA tapi saya masih menanam impian, sekiranya selepas 3 tahun saya di KIAS Kelantan nanti saya tidak berpeluang untuk meneruskan pengajian di Bumi Anbiya' maka, saya akan pastikan, saya akan menjadi sebahagian dari pelajar UIA. In Shaa Allah. Semoga Allah Swt membuka ruang, peluang dan jalan untuk saya berjaya dunia akhirat.

Saya sampai di UIA sekitar jam 2.30 petang dalam keadaan hujan renyai. Gap antara Gombak saya dan UIA tidaklah begitu jauh.Masih dalam area Gombak. Saya belum pernah lagi menaiki bas untuk ke UIA dan saya takut untuk mengambil risiko 'salah bas'.Makanya, saya mengambil teksi dari kawasan perumahan saya. Alhamdulillah, saya sampai dengan selamatnya. Saya meminta pakcik teksi memberhentikan saya di asrama perempuan dan dia menurunkan saya di bus stop berhadapan dengan bangunan Kuliah Of Engineering. Time tu terbisik di hati 'mungkin di sinilah pelajar-pelajar engineering menunutut lmu..maybe'..

Kemudian, semasa menunggu seorang sahabat baik saya sampai, saya bertaaruf dengan seorang pelajar perempuan yang sangat ramah. Seronok berbual dengannya. Saya mengambil peluang bertanyakan di mana masjid dan mahallah safiyyah. Allahu..jauh lagi rupanya. Mahallah Safiyyah terpisah dengan mahallah sisters yang lain. 

Dalam jam 3.00 PM, saya dan sahabat saya Sara menuju ke Mahallah Safiyyah menaiki teksi. Mana larat nak jalan kan.. jauh kot..huhu. Beri salam dannnnn... PIJA!!! rindunya kat PIJA.. Kami bersalaman. Satu pengalaman, saya tak pernah tengok hostel yang pada saya tersangatlah uniknya. Dalam satu bilik ada empat pintu. Katil dan meja belajar macam katil double dacker. Bestnya!! Lengkap untuk privasi seorang pelajar. Borak punya borak, Aida pun sampai. Borak lagi dan pelbagai isu kami kemukakan. Ehhh, macam berhujah pulak :)

Dari isu palestin sampailah isu kerajaan Malaysia. Bla bla bla. Banyak jugak yang agak kami kesali dengan sistem keislaman dan kerakyatan di Malaysia. Saya suka sebab mereka sekepala dalam menitik beratkan isu-isu semasa. Boleh berkongsi pandangan dan pendapat. Apa yang bestnya, kami kukuhkan lagi ukhuwah kami dengan solat berjemaah di dorm Pija. Alhamdulillah, inilah kasih sayang kerana Allah. Lepas solat, siap-siap nak g cafe. Makan ler apa lagi. Masing-masing dah lapar. On the way nak ke cafe, sempat kitorang berphotoshoot. Memang bestlah. Masa tunggu makanan pun berphotoshoot. Tapi terasa kekurangan sebab FANIE & MIRZA tak join. Huuuu.

Lepas makan, kitorang round the UIA. Photoshoot lagi. Best-best! TQ Camera women AIDA. Pic cantik-cantik. Sementara menunggu maghrib, kitorang rehat di Masjid UIA. Besarnya. Alhamdulillah, buat pertama kalinya berpeluang solat di rumah Allah yang terletak dalam UIA. Syukur. Kami solat berjemaah beramai-ramai.

Lets go to CAC MAIN HALL!! IPN!! Light of LIFE! Ini yang ditunggu-tunggu. Pembukaan dengan bacaan ayatul Quran dan kemudian slot 'bingkisan rasa' dari Sister Syifaa from Syria. Ya Allah, sayu hati dengar luahan dia tentang rakyat Syria. Semoga mereka di dalam perlindungan Allah. Masa yang ditunggu-tunggu, IPN dimulakan dengan selawat kemudian kumpulan UNIC mengambil tempat untuk show. Ceria jer UNIC ni. Memang semangatlah bila tengok mereka perform. LAgu-lagu yang disampaikan oleh UNIC sememangnya best. Antaranya lagu MENUJU WAWASAN, BINNABIL HUDA, SELAWAT DOA SYIFAA, dan JALINAN. 

Next, DEVOTEES on stage. Even sedikit hambar tapi tetap terhibur. Banyak pesanan yang AKHI DEVOTEES titipkan specially tentang GAZA. Antara lagu-lagu yang diperdendangkan kepada kami ialan lagu HADIRNYA CAHAYA, HARAPAN, BERJALAN TANPA HENTI dan TIKA DINIHARI. Lagu-lagu yang sememangnya dah disave dalam kotak ingatan saya.

Time to SAUJANA. AKHI SAUJANA pun sangat osem. Gamble sangat. Lagu yang paling best NOTA CINTA. Memang superblah SAUJANA. Walaupun saya hanya sempat tengok sampai SAUJANA jer yang perform tapi keseluruhannya, IPN sangat best! Tahniah komiti UIA yang menjayakan. Syabas!!!

Merenung masa depan :)

UNIC on stage :)
DEVOTEES on Stage!!!
IIUM :)
Skrin Besar :p


Sahabat : Aimuni Marjono

3 comments:

  1. isk isk isk tacingnya saya membaca, hihi :D

    semoga ukhwah kita sentiasa dlm rahmat Allah!

    ReplyDelete
  2. singgah sini.... salam perkenalan...

    ReplyDelete
  3. ehehe..pija!!!!rindu!!hahaha..insyaAllah, semoga ukhuwwah kita selamanya

    Yunidati : tq..salam perkenalan :)

    ReplyDelete