First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 9 November 2012

Usrah Tautan Hati

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah wa syukurillah.

Semalam (8 Nov 2012) saya berkesempatan join Usrah Tautan Hati by Ustazah Fatimah Syarha di rumah beliau sendiri. Subhanallah. Buat pertama kalinya saya bertemu muka dengan penulis novel yang menjadi idola saya. Kalau sebelum-sebelum ni saya hanya dapat mengikutinya melalui karya-karya beliau jer tapi semalam saya dapat bertemu empat mata. Cairnya hati time bersalaman dan berpelukan sunnah nabi dengan ustazah yang lebih mesra menggelarkan diri beliau sebagai Kak Ha. Masih saya ingat lagi kata-kata Kak Ha 'Sayang Aimuni Kerana Allah'.

Usrah bermula dengan slot makan. Hehehe. Char kuew Tiow lagi. Memang best laa char kuew tiow ni. Kaw kaw punya. Terima kasih brader yg masak char kuew tiow ni untuk kitorg. Syukran Kak Ha yg support.

Lepas makan, usrah bermula dengan bacaan doa dan ucapan I love u all oleh Fatimah Syarha. Pelbagai input yang dapat walau hanya 10 minit je ucapan ni. Kemudian usrah diteruskan dengan ucapan Nice To Meet u ALL dari Makcik Ijal. Kak Ha kata, Makcik Ijal ni berjiwa remaja. Alhamdulillah. MAkcik ni sangat sporting dan kata-kata beliau tersangatlah menusuk ke jiwa. Memberi kesan pada hati-hati kami yang baru hendak berkembang mekar. Terima Kasih Makcik Ijal.

Nasyid Time! Dalam usrah kami, nasyid Amalulillah dari kumpulan nasyid Shoutul Amal menjadi lagu tema. Even ramai yang tak tahu nasyid ni tapi tetap kedengaran harmoni. Sama-sama semarakkan perjuangan dengan nasyid ketuhanan ini. Alhamdulillah..

JOM! JOM! Modul Pertama Usrah. Modul My Dream. Kami diminta oleh Kak Ha untuk menulis impian dan harapan tak kiralah dari aspek apa sekalipun. Kehidupan ke, kejayaan ke, rumahtangga ke, keluarga ke. Tak kisah. Kami diberi masa untuk menulis impian kami. Saya punya dua impian iaitu Mengimpikan kejayaan sehingga saya mampu belajar ke puncak tertinggi iaitu di Bumi Anbiya dan Mendapat sahabat yang sebenar-benarnya sahabat. Impian inilah yang saya jadikan modal dan wadah untuk saya terus berusaha ke arah yang lebih cemerlang di masa akan datang.

Next..next...next.. Modul  First Impression menyusul. Paling best sekali. Berjalan-jalan tanpa henti nak tulis First Impression pada helaian kertas yang ditampal pada belakang sahabat-sahabat. Memang osem lah! macam2 impression yg ditulis. Time ni laa masing-masing tanya nama, belajar mana, umur, tinggal mana, dari mana bla bla bla. Bersalam dan bertaut hati kerana Allah.

Last sekali  Salam Ilalliqa'. Sedihnya. Dah nak habis dah usrah. By the way, happy sangat dapat berkenalan dengan sahabat-sahabat sefikrah yang datang dari pelbagai backgorund. ALhamdulillah. Harapan saya semoga ikatan tautan hati ini akan kekal bertaut di jalan menuju Redha Ilahi. InsyaAllah. Sahabat Fillah Abadan Abada.

USRAH TAUTAN HATI

Pertama kali bersua,
Ada cerita antara kita,
Salam perkenalan dihulur,
Tanda mahabbah yang bakal bertaut,
Tinta ini khas untuk kalian,
Yang telah menjadi 'kesayangan'..

Bermadah bicara,
Memula celoteh hikmah,
Ustazah Fatimah Syarha pengantara kita,
Indahnya biasan kata demi cinta kepadaNYA,
Juga Rasul junjungan mulia..

Tautan hati kita,
Demi mencari Mardhatillah,
Sesi taaruf menjadi adat,
Bermula modul penuh ceria,
Menulis impian buat teman,
Yang sama berimpian ke jalan Tuhan..

Inilah barisan bakal dai'e pencetus warisan,
Demi agama kita bersatu tujuan,
Mengejar cinta atas cinta Rabbi,
Kitalah mawar berduri pilihan Ilahi..

Usrah ini menjadi saksi,
Kita akan tetap bersama meraih Cinta Hakiki,
Bukan hanya anganan kosong,
Bukan juga omongan dusta,
Tetapi inilah relaitinya,
Kita bersama berpegangan tangan,
Mencari jalan untuk ke syurga,
Bersama...

 
Bergambar bersama Ustazah Fatimah Syarha @ Kak Ha yang sporting

Geng Dapur and we're from Gombak!


Sahabat Fillah : Aimuni Marjono
 

No comments:

Post a Comment