First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Thursday 15 November 2012

HIJRAH : BERUBAH KERANA DIA ATAU dia?


Zaman remaja adalah zaman yang paling mencabar. Pada peringkat inilah manusia akan mula mencari identiti diri, termasuklah kerjaya dan pasangan hidup. Lazimnya, level ini merupakan level 'mencari cinta'. Zaman remaja jugalah bermula suatu kehidupan yang mungkin terlalu indah untuk dikenangi atau pun terlalu pahit untuk diingati. Bergantung kepada sejauh mana kita pandai mendefinasikan 'usia remaja' kita. Bagi sesetengah remaja, zaman remaja adalah zaman 'enjoy' sehinggakan 'enjoy' yang mereka agungkan memakan diri sendiri. Kata mereka, zaman remaja hanya sekali. Rugi sekiranya masa remaja dihabiskan dengan sesuatu perkara yang 'ketinggalan zaman'. Berbaju sendat, clubbing, lepak sana sini bercampur lelaki perempuan, smoking, bercouple'an' dan sebagainya adalah fenomena yang tidak asing lagi dalam arena dunia masa kini. Para ulama' dan ilmuan Islam sendiri jelas kebimbangan dengan sikap remaja yang seakan sudah hilang adat apatah lagi syariat. Kehidupan yang terlalu berpaksikan keseronokan sehingga mereka lupa adanya Tuhan dalam kehidupan seharian.

Saya sendiri pernah melalui zaman remaja. Usia remaja yang terlalu banyak dihabiskan dengan keseronokan adalah penyesalan sepanjang zaman. Usia remaja yang Allah berikan telah dipersiakan. Apakah cerita sebegini yang akan kita ceritakan kepada anak-anak kita nanti saat mendodoikan mereka tidur di kala malam menjelma? Apakah kita mahu mereka juga mengikut jejak langkah kita pada usia remaja. Jika baik haluan usia remaja kita, tidak mengapa diceritakan tetapi jika tidak?? Tanyalah hati sendiri. Jika kita tidak mahu kisah 'sadis' hidup kita pada usia remaja menjadi titik hitam dalam kehidupan, maka berhijrahlah. Kerana dengan hijrah, kita mampu mengemudi diri ke arah yang lebih baik.

DUNIA REMAJA

Dunia remaja sering dikaitkan dengan CINTA. Indahnya hidup kerana mencintai dan dicintai. Bahagia rasa. Tidur tak lena, mandi tak basah, makan tak lalu. Waduh waduh, kok hebat bangat penangan cintanya ya? Handphone pula tak lekang dari tangan. Tak boleh berenggang. Ada tu, time mandi pun dibawanya bersama. Manalah tau kot-kot insan tercinta called ke. Boleh lepas rindu. Apakah cinta seperti ini yang mahu diagungkan? Tidakkah terasa mencurangi cinta si Pemilik Cinta?

Saya cukup faham, apabila melangkah ke level 'remaja', pasti keinginan untuk bercinta akan membuak-buak. Itulah lumrahnya ketika melangkah kedunia baru. Feeling tu akan menjadi agak 'luar biasa'. Lebih ketara lagi apabila ada dikalangan remaja yang seronok membicarakan tentang 'rumah tangga' seperti sudah benar-benar bersedia untuk melangkah ke frasa 'perkahwinan'. Tetapi para remaja seringkali lupa, dalam melayari bahtera rumah tangga, perlunya asas yang kukuh. Apakah dia asas yang diperlukan dalam membina rumah tangga yang sakinah mawaddah dan warahmah? Ok, ayuh kita bincangkan tentang asas dalam membentuk rumah tangga berpaksikan Allah dan Rasulullah.

Saya bukanlah seorang yang arif dalam ilmu rumah tangga tetapi, saya gemar membaca buku-buku motivasi yang menceritakan tentang rumah tangga. Sekadar untuk menambah ilmu kerana saya juga bakal menjadi raja sehari suatu hari nanti. InsyaAllah. Dalam konsep rumah tangga, tidak cukup sekadar dengan ucapan cinta malah sebenarnya lebih daripada itu. Suami isteri masing-masing punya amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul dengan erti kata yang sebenar tentang tanggungjawab sebelum menapak untuk memikul tanggungjawab sebagai ibu dan ayah kepada bakal dae'i pula. Nampak macam mudahkan? Tetapi sebenarnya sukar sekiranya kita tidak melaksanakan hukum Allah. Akan berlaku kepincangan di masa hadapan. Inilah salah satu punca berlakunya permasalahan ummat.

Seperti yang telah dibincangkan secara ringkas, asas rumah tangga yang bahagia bermula dari sikap ibu bapa dalam mengemudi keluarga terutama dalam mendidik mandiri positif dalam kehidupan anak-anak. Pentingnya didikan Islam dalam diri anak-anak sejak dari kecil. Asuhan yang diterapkan perlulah asuhan yang diajarkan oleh Allah dan Rasulullah. Solat lima waktu, puasa di bulan ramadhan, zakat dan bersedekah perlu diajar dan diamalkan oleh anak-anak sejak mereka masih kecil. Itu belum lagi amalan-amalan sunat yang teramat perlu untuk diperkenalkan pada jiwa anak-anak bagi mendidik jiwa hamba mereka kepada Tuhan Yang Esa. Ini juga merupakan proses untuk membangunkan modal insan dalam hati anak-anak. Terapkan dalam diri mereka cintai Allah melebihi segalanya. Cintakan akhirat melebihi cinta dunia.

NILAIAN CINTA MANUSIA

Seringkali kita leka dengan pentas lakonan dunia. Sehinggakan kita lupa bahawa dunia ini hanya sementara. Entah esok atau lusa, Izrail datang mengambil semula nyawa pinjaman dariNya. Pengakhiran kita dengan kalimah syahadah atau dengan pengakhiran yang sia-sia. Husnul khatimah atau su'ul khatimah. Semua itu bergantung kepada amalan dan bekalan hidup kita ketika di dunia.

Perlu disedari, nilaian cinta kita kepada manusia seperti teman lelaki ataupun teman wanita sebenarnya tidak memberi apa-apa makna. Malahan ia akan membawa keburukan pada diri dan hati. Seandainya tidak dicegah akan membawa mudharat pada jiwa dan sistem kehambaan pada Allah. Berbeza dengan nilaian cinta kepada Allah, hati kita akan menjadi tenang lantaran cinta kita yang mendalam kepada Pemilik Segala Cinta. Allah lah yang paling layak untuk dicintai. Kerana apa? Kerana hanya pada Allah tempat kita kembali.

Contohnya, apabila kita kehilangan seseorang. Berikutan permasalahan kepincangan cinta remaja yang semakin meruncing, putus cinta merupakan perkara biasa. Kehilangan boyfriend atau girlfriend, kemudian menangis tersedu-sedan seperti kehilangan punca lagaknya. Cammon brother sister!!! Wake up dear!!! Wake up!!! Putus cinta bukan pengakhiran kehidupan. Jangan menganggap apabila kita gagal dalam bercinta bermakna kita gagal dalam segala-galanya. Sedar atau tidak, bercinta sebelum lafaz nikah adalah cinta yang sia-sia. Ia juga merupakan jambatan menuju ke pintu zina. Berapa ramai anak- anak tidak saf taraf lahir lantas menjadi mangsa kekejaman ibu yang telah membawa dia ke dunia dengan perbuatan yang dilaknat Allah? Naudzubillahi min zalik.

Perlu diingat, apabila kita putus cinta dengan yang tidak halal itu adalah anugerah dari Allah sebenarnya. Allah memberi kita peluang untuk bertaubat. Allah mahu kita kembali kepadaNya. Allah tidak mahu kita berbuat lebih banyak dosa yang akan mengundang murkaNya. Kita sendiri perlu menyedari akan hikmah Allah ini. Jangan pernah menyalahi takdir Allah. Orang yang tidak redha dengan ujian Allah adalah orang yang kuffur nikmat. Sedangkan ujian adalah pentarbiyahan juga hadiah bernilai dari Allah. Pintu taubat sentiasa terbuka.

CINTA DALAM DIAM

"Benar aku mencintai dia dalam diam. Hanya Tuhan yang tahu seperti apa aku mencintai dia dan kerana apa aku mencintainya"

Mencintai dalam diam juga merupakan salah satu dilema pada belia remaja wanita khususnya. Mereka cinta tapi kerana maruah dan harga diri maka mereka memilih untuk berdiam diri. Mereka hanya serahkan kepada Allah dan berusaha dalam doa. Selayaknya inilah sikap seorang MUSLIMAH. Hanya mencintai dalam diam. Bukan tidak mahu meluahkan tetapi tiada keberanian untuk itu. Rentetan peristiwa Saidatina Khadijah R.A yang meminang Rasulullah SAW adalah bukti, tidak salah kiranya seorang wanita meminang lelaki untuk dijadikan suami jika si wanita tadi telah redha dengan agama lelaki tersebut sebagaimana yang diriwayatkan :

“Apabila datang (meminang) kepadamu orang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya maka kahwinilah ia. Jika tidak engkau perbuat (demikian), akan terjadi fitnah di bumi dan kerosakan yang luas.” – (Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Kerana cinta dalam diam tersimpan kekuatan iaitu kekuatan harapan. Mungkin satu saat nanti, Allah akan membuat harapan itu menjadi kenyataan yang membahagiakan. Bukankah Allah itu tidak pernah memutuskan harapan hambaNYA yang berharap kepadaNYA?

Jika 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki ruang dan peluang untuk berbicara di alam dunia, biarkan ia tetap diam. Mungkin Allah punya aturan yang lebih hebat untuk dirimu. Jangan mengalah. Tetapkan berdoa semoga 'cinta dalam diammu' itu berjaya menjadi realiti.

Tetapi, jika benar kamu yakin 'cinta dalam diammu' itu tidak akan menjadi realiti, berdoalah semoga Allah menghapuskan rasa cinta kamu kepada dia. Tetapi, teruskanlah mencintai DIA. Kerana kamu lebih memerlukan DIA dari dia. Cintailah ia dalam diam, dari kejauhan, dengan kesederhanaan dan keikhlasan.

Saya pernah terbaca dalam sebuah buku motivasi berkenaan sebuah hadis yang berkaitan dengan CINTA DALAM DIAM. Hadis tersebut berbunyi :

man ‘asyaqa fakatama wa ‘afa famata fahua syahid
Maksudnya:

“Sesiapa yang jatuh cinta,kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid.”

Mencintai dalam diam juga merupakan bukti kamu benar-benar mencintai sidia. Kerana kamu ingin memuliakan dia dan tidak mahu dia terjebak dalam hubungan cinta terlarang. Kamu tidak mahu merosakkan kesucian, penjagaan hati dan keimanannya. kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu juga menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosak izzah dan iffahmu. Alhamdulillah, batasan syariat tetap kau jaga walau kau mencintai dirinya. Cukup sekadar dalam diam kerana Allah adalah sebaik-baik Perancang segalan sesuatu.

BERUBAH KERANA DIA atau dia?
"Aku mencintai lelaki soleh itu, tetapi dia tidak mencintaiku kerana aku tidaklah solehah. Aku tidak bertudung. Aku berpakaian mendedahkan aurat. Aku suka keluar malam. Aku bukan wanita yang baik. Aku tidak layak untuk lelaki sebaik dia"
Ini adalah antara dialog yang menjadi fenomena masa kini. Seorang wanita mencintai lelaki yang tinggi nilai agamanya. Tetapi kerana merasakan dia tidak layak untuk lelaki tersebut, makanya dia seperti terputus harapan untuk mendapat suami yang baik dan soleh.
Jika kamu mahu mendapat yang soleh, kamu perlu mensolehahkan diri kamu terlebih dahulu. Langkah pertama adalah MENJADI dan baru MENCARI. Dalam al-Quran juga ada menyebut dalam surah An-Nur ayat 26 yang berbunyi :

"Women impure are for men impure, and men impure for women impure and women of purity are for men of purity, and men of purity are for women of purity: these are not affected by what people say: for them there is forgiveness, and a provision honourable."

Bagaimana mahu menjadi solehah? Tanya pada hati. Apakah step pertama untuk menjadi wanita solehah.

1) NIAT

Tetapkan niat dalam hati untuk berhijrah menuju Allah. Kamu berubah bukan kerana dia tetapi kerana Allah. Sia-sia penghijrahan yang kamu lakukan sekiranya kamu hanya berhijrah kerana mahu memikat si polan dan si polan. Tiada gunanya.
Situasi inilah yang sering terjadi pada masa kini. Berubah semata-mata kerana mahukan perhatian. Bukan kerana mahu mendapat redha Allah. Ikhlaskah penghijrahan yang sebegitu? Pernah atau tidak kamu berfikir sejenak, apakah akan terjadi jika penghijrahan 'tidak ikhlas' kamu itu terbongkar? Sudahlah malu kepada Allah, manusia juga turut memandang enteng kepadamu. Kerana kamu yang menimbulkan ulah dan onar yang sebegitu maka kamu harus menanggung akibatnya.

Penghijrahan ke arah kebaikan wajiblah disusuri dengan niat bahawa kamu benar-benar mahu berubah kerana Allah. Bukan kerana pengaruh luar. Hanya kerana Allah. Tanamkan dalam hatimu, andai selepas kamu berhijrah, kamu masih tidak mampu memiliki sidia yang kamu harapkan, percayalah, mungkin dia bukan yang terbaik untukmu kerana Allah telah mempersiapkan yang LEBIH BAIK untuk dirimu.

2) ISTIQAMAH
Istiqamah adalah tetap dan teguh di atas jalan yang benar iaitu jalan Islam. Menurut Imam al-Minawi dalam kitabnya “Faidhul Qadir”; Istiqamah bermaksud tunduk-patuh kepada segala yang diperintahkan dan menjauhi segala tegahan. Ada ulama’ yang mentakrifkan istiqamah sebagai berterusan beramal dengan sunnah Nabi Muhammad s.aw. dan berakhlak dengan akhlak yang diredhai (Allah). Ada yang mentakrifnya sebagai mengikuti (sunnah Nabi s.a.w.) dan meninggalkan bid’ah. Ada juga mengertikannya dengan meletakkan diri di atas akhlak al-Quran dan as-Sunnah.

Jika kamu benar-benar sudah berniat untuk berubah, nah istiqamahlah. Tetap pada jalan yang kamu pilih kerana jalan ke arah kebaikan tidak pernah menghampakan. Lupakan masa lalumu kerana itu hanyalah sisipan kenangan buat dirimu. Istiqamahlah sehingga ke akhirnya.

3) AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR
Beramal dengan kebaikan dan mencegah kemungkran. Tunaikan segala kewajipan sebagai hambaNYA. Jangan sesekali meninggalkan perintahNYA dan jangan sesekali melakukan apa yang dilarangNYA. Tetapkan dengan keimananmu, ketaqwaanmu dan didik hatimu untuk terus berada di landasan cintaNYA. Solat, puasa dan segala kewajipan perlu dilaksanakan dengan sesempurnanya.

Jelaslah, jika kamu sungguh-sungguh berubah kerana Allah, DIA akan menyuluh cahaya di sepanjang jalan penghijrahanmu. Tetapi andainya kamu berubah hanya kerana dia, bertaubatlah dan mohonlah keampunan Allah. Bersih dan sucikan hatimu agar keikhlasanmu selepas ini hanya kerana Yang Maha ESA.

 
 
BY : Aimuni Marjono



No comments:

Post a Comment