First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Monday 18 July 2011

PENDAKIAN MENUJU ALLAH…

Apa itu pendakian menuju Allah??

Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan . (QS. 90:10)
Tetapi dia tiada menempuh jalan yang mendaki lagi sukar. (QS. 90:11)
Tahukah kamu apakah jalan yang mendaki lagi sukar itu? (QS. 90:12)

Setiap manusia inginkan perjalanan hidup yang sempurna tanpa perlu menempuh liku-liku yang menyukarkan. Tetapi tahukah kita, dalam setiap perjalanan pasti ada kesukaran? Perjalanan di dunia juga mempunyai liku-liku kepayahan apatah lagi perjalanan kita di barzakh sana. Tentunya perjalanan menuju Allah pasti lebih sukar.

Apakah kamu sudah cukup syarat untuk merasa firdusNya hanya dengan sedekahmu? Adakah juga kamu sudah berasa layak untuk ke jannahNya hanya dengan solahmu? Tepuk dada tanya iman. Apakah dengan solatmu. Itu sudah cukup untuk kamu menggelar dirimu alim? Tidak!! Islam bukan agama yang sukar tetapi islam itu syumul. Ya, benar!! Solat tiang agama. Kewajipan untuk semua umat islam. Tetapi jika kamu solat lima waktu tanpa menghayati setiap pembacaan yang kamu bacakan dalam solatmu apakah ertinya solat? Solatkah itu jika kamu solat hanya sekadar solat? Tanpa bersungguh-sungguh melakukan solat. Tanpa bersungguh-sungguh menyembahNya? Tanpa benar-benar tunduk kepadaNya?

Teringin benar aku merasa manisnya iman.

 “Tiga hal, bila ketiganya ada pada diri seseorang, nescaya ia merasakan betapa manisnya iman: Bila Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai dibanding selain dari keduanya, ia mencintai seseorang, tidaklah ia mencintainya kecuali kerana Allah, dan ia benci untuk kembali kepada kekufuran setelah Allah menyelamatkan dirinya, bagaikan kebenciannya bila hendak dimasukkan ke dalam nyalaan api.” (Muttafaqun ‘alaih)

Apakah kita sudah boleh merasa manisnya iman? Tidak!!kita belum cukup layak untuk marasa kemanisan iman kerana kita sentiasa cinta manusia melebihi cinta padaNya dan rasulNya. SubhanAllah. Bilakah aku dapat merasa manisnya imanMU? Kau bukalah pintu hatiku untuk terus beriman kepadaMU dan mencintaiMU dan rasulMU.
Berbalik kepada pendakian menuju Allah, apakah kita sudah bersedia untuk menujuNya? Menuju Tuhan yang Maha Esa. Pasti ada kesenangan menuju Allah andai kita mengikut sebenar-benarnya ajaran islam. Dalam rukun islam juga sudah mengajar apa yang harus kita lakukan sebagai islam. Jangan islam hanya pada nama tapi bukan pada cara hidup. Aku juga telah banyak melakukan dosa. Pernah cara hidupku bukan seperti gadis islam. Tapi, syukur ku sedar. Aku ingin sekali mendapat kesenangan dalam menujuNya. Mengharapkan pendakian yang sempurna di akhirat kelak. Kesenangan meniti titian sirat. Kesenangan untuk menjawab persoalan malaikatMU di alam barzakh. Kesenangan sewaktu perhitunganMU di Mahsyar sana. Alangkah indahnya jika aku dapat merasa jannahMu. Alangkah bermaknanya kiranya aku dapat mencium firdausMU. YaAllah, kau murahkanlah rezekiku untuk ke rumahMU.

Semoga kita dapat menginsafi diri dan sama-sama dapat merasa kemanisan imanNya. Amin..

No comments:

Post a Comment