First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 11 January 2013

Seorang AKU

Aku bukanlah yang terbaik antara semua,
Langkahku masih pincang,
Akhlakku juga masih kurang,
Tuturku masih tak menepati,
Hatiku juga masih gelap tak diterangi,
Apakah yang aku miliki untuk hiasi diri?

Mereka nampak aku kuat,
Sedangkan hakikatnya aku penat,
Mereka lihat aku gembira,
Sedangkan hakikatnya aku sedang berduka,
Mereka lihat aku bahagia,
Sedangkan hakikatnya aku derita..

Aku juga manusia,
Sifatku jelas tak sempurna..

Aku tak seperti yang mereka kata,
Aku tak seperti yang mereka sangka..

Kadangkala aku juga letih melayan karenah manusia,
Kadangkala aku juga letih melawan tiap kata nista,
Kadangkala aku juga letih untuk menjaga hati,
Kadangkala aku juga letih apabila dicaci maki..

Kerana aku hanya manusia biasa..
Kerana aku juga seperti mereka semua...

Yang langkahku kadang terhenti,
Yang bicaraku kadang mengguris hati,
Yang kadang sifatku tak disenangi,
Yang kadang sikapku obsesi,
Yang kadang janjiku tak ditepati..

Aku hanya aku..
Yang minta dimengerti saat dilukai,
Yang minta dinasihati saat dayaku tiada lagi..

Aku hanya aku..
Bila sedihku ingin dipujuk,
Bila sukarku ingin ditunjuk,
Bila tangisku ingin dipeluk...

Aku hanya aku..
Tetap hambaNYA,
Masih hambaNYA,
Tiada upayaku jika tiada DIA,
Kerana nafasku juga atas ihsanNYA..

Andai ada silapku, diteguri..
Jika ada kurangku, dilengkapi..
Andai ada lemahku, jangan dicaci..
Jika ada kurangku, jangan dibenci..
Kerana aku seorang aku..

SEORANG AIMUNI : AIMUNI MARJONO

No comments:

Post a Comment