First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Wednesday 16 January 2013

Cerita Pendek : Kisah Cinta Till Jannah

"Zahra sayang, kata nak bangun sahur. Cepatlah...." Filza mengejut sahabatnya perlahan.

"Alaa, Zahra mengantuklah. Takpe, Filza pergi jer sahur. Esok Zahra still puasa. Memang dah niat nak puasa esok." Zahra membalas ringkas. Filza tersenyum.

"Zahra kata nak bersahabat 'till jannah' kan? Kita kena sama-sama dari dunia. Ke Zahra dah bosan nak bersahabat dengan Filza?" 

Bagai terkena renjatan elektrik, Zahra terus tersedar dari tidurnya. Filza menguntum senyum.

"Filza ni, janganlah cakap macam tu. Zahra sayang Filza. Nak bersahabat dengan Filza 'till jannah'." Zahra memeluk erat Filza. Jujur, demi Allah, dia mahu bersahabat dengan Filza sampai bila-bila dan jika diizinkan Allah, dia mahu persahabatan mereka bersambung di syurga. 

"Filza pun sayang Zahra kerana Allah. Jomlah sahur. Nanti azan pulak." Mereka berdua beriringan menuju ke ruang dapur.

*********************************************************************************

Persahabatan di antara Filza dan Zahra terlalu akrab. Jika Filza sedih, Zahra turut menangis. Bila Zahra menangis, Filza juga turut sama mengalirkan air mata. Begitulah sebaliknya. Persahabatan yang dihiasi dengan kebersamaan, disemai dengan keikhlasan dan dibaja dengan kejujuran, akan sentiasa mewangi. Juga persahabatan yang asasnya Allah dan Rasulullah. Kalimah Allah sentiasa menjadi penghibur dalam persahabatan mereka. Ungkapan SAYANG KERANA ALLAH sentiasa menjadi hiasan bibir saat mereka berbicara. Inilah rencah persahabatan atas nama Allah.

"Zahra, nanti birthday kita, kita sambut dengan solat hajat nak? Kita puasa. Filza nak buat doa selamat waktu maghrib tu. Kita jemput ukhti-ukhti blok kita jer. Ok tak?" Filza mengusul cadangan. Tarikh kelahiran  Filza dan Zahra hanya beza satu hari.

"Aik, tak pernah-pernah nak sambut hari jadi, tiba-tiba pulak tahun ni nak sambut. Dah 2 tahun Zahra ajak   sambut, Filza taknak pun. Tukar angin nampak." Zahra sempat bergurau. Filza memuncungkan bibirnya. Zahra memecahkan tawanya.

"Waduh waduh..jelik bangat tau nggak kamu bikin kaia gitu. Kaia mondok-mondok." Zahra terus mengusik.

Filza mencubit lengan Zahra perlahan. Dan dia turut tertawa.

"Zahra.... nak tak? Dua minggu lagi ni." Filza mengulangi cadangannya.

"Ok jugak. Filza setuju jer. Tapi kita buat waku birthday Zahra tau. Birthday Zahra kan jatuh hari Jumaat. Ambil berkat. Setuju tak? Giliran Filza mengusul cadangan.

"Setuju madam!!!!" Zahra terus memeluk erat Filza. Mereka sama-sama ketawa.

"Sayang Filza kerana Allah."

"Sayang Zahra kerana Allah."

"Tapi, Filza rasa nak ajak mama dan abah Filza. Kita ajak ummi dan ayah Zahra jugak nak?"

"Lahhh, kata nak buat simple jer. Kenapa nak jemput parents pulak?" 

"Kan kita nak buat solat hajat dan doa selamat. Sebaik-baik doa adalah doa ibubapa. Boleh tak?"

Zahra mengangguk setuju.

"Boleh bah kalau kau....." Filza tersenyumk bahagia.

*********************************************************************************

Tepat jam 12 tengah malam 12 November, Filza mengucapkan selamat hari lahir dan menghulurkan sebuah bungkusan berwarna pink. Zahra menyambut huluran tersebut dengan linangan air mata. Filza menghapuskan air mata sahabatnya tumpah.

"Mana boleh birthday girl menangis. Tapi, Zahra jangan buka dulu hadiah ni tau. Esok buka time majlis."

"Baik sayang. Esok kita buka sama-sama."

"Filza, sayang Filza kerana Allah. Sahabat 'till jannah'."

"Zahra, sayang Zahra pun kerana Allah. Sahabat 'till jannah'."

Malam itu, mereka berbual dan mengimbau kenangan bersama. Tidur sekejap dan bangun kembali untuk tahajjud juga bersama.

"Zahra, kalau ditakdirkan Allah Filza pergi dulu, Filza nak Zahra janji something pada Filza." Zahra terkejut. Serta merta air mata Zahra merembes\keluar. Filza meggenggam jemari Zahra. Cuba untuk bertahan dari diburu kesedihan.

"Please Filza. Jangan cakap macam ni. Zahra sayang Filza. Kan kita dah promise, nanti kita buka klinik sama-sama." Tersedu-sedu Zahra berkata-kata.

"Zahra, please say promise. Please......" Filza merayu. 

"Zahra promise. Tapi Filza pun kena promise yang Filza takkan tinggalkan Zahra. Zahra sayang Filza kerana Allah. Sayang sangat." Zahra mendakap Filza. Pada bahu itu dia hamburkan tangis

"Zahra mesti janji yang Zahra tkkan menangis macam ni kalau Filza pergi nanti."

"Tak boleh. Filza takkan ke mana-mana." Zahra enggan.

"Zahra, please. Filza merayu ni."

"Ok Zahra janji. Filza janji jangan tinggalkan Zahra."


*********************************************************************************

Pagi Jumaat itu, seperti biasa mereka melangkah berpisah untuk ke bilik kuliah masing-masing. Filza memeluk erat tubuh Zahra seperti tidak mahu dilepaskan.

"Zahra, ingat janji Zahra pada Filza tau. Terima kasih untuk persahabatan kita. Terima kasih untuk segala nasihat yang Zahra beri pada Filza. Terima kasih sebab sudi jadi telinga, mata, tangan dan kaki untuk Filza saat Filza jatuh. Dan terima kasih untuk hadiah ni. Jangan lupa buka hadiah yang Filza bagi masa majlis nanti tau. Sayang kerana Allah. Sahabat 'till jannah'."

"Filza, masa majlis nanti kita akan sama-sama buka hadiah kita. Sayang kerana Allah. Sahabat 'till jannah'."

Mereka meleraikan pelukan. Ketika Filza mahu melintas, sebuah kereta telah menghentam tubuhnya. Zahra berpaling ketika terdengar bunyi hentakan. Dan............

"Filza...................................." Zahra berlari mendapatkan tubuh Filza yang terbaring di atas jalan. Darah merah terlalu banyak mengalir. Air  mata Zahra tumpah. Hancur hatinya melihat keadaan sahabatnya di kala ini.

Filza sudah tidak bernyawa. Hadiah yang dia berikan kepada Filza pagi tadi masih erat dalam pelukan Filza. Luluh hati Zahra. Apabila dia teringat janjinya pada Filza, dia menyeka air matanya.

*********************************************************************************

Majlis hari lahir mereka, bertukar menjadi keduri tahlil. Solat hajat bertukar menjadi solat jenazah. Saat ini hanya Allah yang tahu bagaimana hatinya. Dia lantas mengambil hadiah terakhir dari Filza. Dibuka balutan dengan linangan air mata. Quran Terjemaha Wanita yang dia terlalu mahuka. Juga sebuah igkai gambar dia dan Filza. 

Assalamu'alaikum Zahra sayang...

Saat Zahra baca warkah ni, mungkin Filza sudah kembali ke pangkuan Yang Esa. Maafkan Filza kerana tinggalkan Zahra. Tapi Filza percaya yang Filza tetap akan hidup dalam hati Zahra kan? Zahra jangan sesekali menangis dengan permergian Filza. Janji Allah itu pasti. Setiap yang hidup pasti akan pergi. Terima kasih untuk segalanya. Ingat tau SAHABAT TILL JANNAH. Filza tunggu Zahra untuk menyambung kisah persahabatan kita. Sayang Kerana Allah.

Salam cinta,

-Filza-

Zahra melipat kembali surat itu. Terasa Filza masih  bersamanya. Filza, sampai bila-bila Zahra takkan lupakan Filza dan persahabatan kita. Zahra rindu Filza. Semoga Filza bersama bidadari syurga. Zahra akan sentiasa berdoa, kisah cinta kita ini akan bersambung till jannah.

Dulu kau berdiri bersamaku
dan saling mengukir janji
bahwa kau kan selalu ada disini
susah senangku bersama kau tempuhi 
ku hargai..

Kini kau dimana
meninggalkan ku sendiri tak berdaya
pesanmu padaku janganlah berduka 
jangan menangisimu bila kau tiada
ku mencuba..

Air mata pun jatuh ke pipi
mengingkari janji yang ku beri
kisah cinta sahabat sejati 
tak berakhir bila engkau pergi
sahabatku kau kan kurindui
kerna kau takkan kembali..

Walau kau disana
namun doaku kan selalu bersama
maaf kernaku tak pernah tuk berkata 
bahwa kaulah teman yang paling sempurna
yang ku ada..


Karya : Aimuni Marjono













No comments:

Post a Comment