First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 25 October 2013

SAYA AHLI SUNNAH, BUKAN AHLI PUNNAH

Rasanya dah lama jari tak menari di papan kekunci untuk latest post. Terlalu sibuk dengan urusan sebagai seorang pelajar menyebabkan masa saya terbatas dari aktiviti penulisan. Untuk post yang kali ini, saya ingin menerangkan duduk asal tentang saya yang dikatakan beraqidah WAHABI.

Mengucap panjang saya apabila mendapat berita ini. Tak saya sangka, ada yang sanggup melabel dan mempertikai aqidah dan tauhid saya. Marah? Ya, saya sangat marah. Kecewa lebih lagi. Dan sampai ke saat saya menulis blog ini post, rasa kecewa tak pernah surut. Siapa yang tidak marah, tidak kecewa apabila dilabel sebegitu rupa? Ini tentang aqidah beb! AQIDAH!!

Berjurai-jurai airmata menahan sakitnya tuduhan. Betapa hinanya diri dipandangan yang menuduh apabila dengan sewenangnya tuduhan sebegitu dilemparkan. Alasan? Cukup konkrit bagi mereka tapi agak ‘bodoh’ bagi saya. Kenapa tak selidik, tak tanya dan tak jumpa saya sendiri tentang isu ni? Kenapa terus melabel saya tanpa kenal apa yang ada dalam hati saya? Susah sangat ke untuk bertanya?

Biarlah hanya Allah, saya dan mereka saja tahu apa alasan mereka menuduh saya sebegitu. Biarlah. Saya tidak menyalahkan mereka. Manusia, memang tak lepas dari melalukan salah. Mungkin ini bahagian  kesalahan mereka. Sedangkan kesalahan dan maksiat yang saya lakukan setiap hari. Cuma, rasa terkilan. 
Mereka kenal saya. Bertegur sapa. Bergelak ketawa. Bergurau senda ada kalanya. Namun  saya tertanya, apakah serendah itu aqidah saya pada pandangan dan mata mereka?

Jujur, tak pernah terlintas sekalipun untuk saya bersama wahabi. Malah, saya sentiasa cuba untuk menjadi sunni yang baik. Yang cuba untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai hingga akhir hayat. 
Yang cuba mendokong hadith Nabi Muhammad sebagai panji hati. Sentiasa saya meminta agar Allah tidak membolak balikkan hati saya setelah DIA menitipkan taufiq dan hidayahNya.

Terubat hati dengan ayat Allah. Ini hanya ujian kecil dariNya. Sedangkan Allah, Nabi dan ulama’ juga difitnah. Inikan saya, manusia pendosa. Allahu Allah.

Tersentuh hati dengan kata-kata naqibah tercinta, ‘KITA TERANG, BUKAN SERANG. KITA RAMAH, BUKAN MARAH-MARAH.” Indahnya aturan Allah. Biarlah apa pun mereka mahu perkata, Allah tahu aqidah dan pegangan saya. Allah tahu siapa saya. Allah tahu kelebihan dan kelemahan saya. Walaupun tuduhan ini sedikit sebanyak akan menjejaskan karier saya sebagai novelis, namun saya yakin, Allah sentiasa ada di sisi hambaNYA. Datangkan 70 bukti kenapa saya dikatakan wahabi. Cukup 70 bukti, datang jumpa saya.


SAYA AHLI SUNNAH, BUKAN AHLI PUNNAH J

No comments:

Post a Comment