First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 13 September 2013

Tenang Dalam Garang

بسم الله الرحمن الرحيم

 السلام عليكم ورحمة الله وبركته

Alhamdulillah, masih berpeluang untuk menulis dan meluah serta mencoret rasa di kalam bisu ini. Hanya di sini tempat saya curhat. Medan dakwah serta medan saya untuk bermuhasabah. 

Mungkin tajuk entri saya kali ini agak berbeza. Tenang Dalam Garang. Apakah?

Jujur saya katakan, saya dah bosan dengan pandangan orang terhadap saya. Sampaikan saya dah tak kisah apa yang mereka mahu perkatakan. Biarlah Allah yang menghakimi saya. Perkataan yang saya akan dengar apabila orang judging saya adalah GARANG. 

Sometimes, saya tertanya pada diri salahkah kalau saya garang?

Sahabat, saya garang bukan sebab saya sememangnya suka untuk menjadi garang. Cuma, saya dalam proses unuk mendidik hati. Saya belum sepenuhnya mempercayai diri saya. Dan kerana itu, saya berusaha untuk lebih mengenali. Ketahuilah sahabat, proses penghijrahan ini bukan sesuatu yang mudah. Saya penat hidup berperibadikan jahiliyyah. Saya perlu lebih bermujahadah. Siapa yang suka dirinya menjadi bahan hinaan? ejekan? makian? Orang gila sekalipun tidak suka menjadi bahan bualan orang. Penat. Sangat penat.

Terkadang, menitis-nitis airmata ni menahan peritnya dugaan. Menahan sakitnya pandangan buruk orang terhadap saya. Namun, saya kuat kerana Allah mahu saya untuk terus kuat. Saya tahu saya tak berseorangan. Allah tahu kenapa saya begini. Ya, Allah tahu dan cukup tahu.

Segarang apa pun saya, saya masih benalurikan wanita. Mudah terasa dengan apa yang orang perkatakan kepada saya. Pernah saya di 'sound', enti tahu tak ramai banin tak suka cara enti dengan diaorang. Enti terlalu garang dan terlalu mengikut emosi'. Masa itu, Allah jer yang tahu bagaimana perasaan saya. Saya sedar, tak semua orang boleh memahami cara dan prinsip saya. Biarlah. Saya hanya mampu memekakkan telinga. Katalah apa pun. Saya tidak akan berubah hanya kerana satu kritikan.

Saya yakin, sampai saatnya, orang akan faham kenapa saya begini. Pengalaman lalu banyak mengajar saya untuk lebih berhati-hati apabila berhadapan dengan lelaki. Sehinggakan, tiada satu pun yang tersisa di hati saya melainkan kesan kelukaan yang entah bila akan sembuh sepenuhnya. Cukuplah saya dan Allah saja yang tahu. Mereka punya hak untuk meletakkan pandangan mereka terhadap saya. Saya tak pernah memaksa sesiapa pun untuk menyukai saya. Dan saya tak pernah menghalang sesiapa pun untuk membenci saya. Silakan untuk berbuat demikian. Saya tenang dalam garang. Sekurang-kurangnya saya tahu saya masih mendapat penghormatan sebagai seorang muslimah. 

Muslimah itu perlu garang. Agar lelaki yang bukam mahram tidak mudah untuk menakluki dan mempermainkan hati. Ini juga salah satu method untuk menjaga diri dan peribadi. 

Duhai Ukhti,

Biarlah MANJA kita esklusif hanya untuk lelaki bergelar suami. Bukan untuk semua lelaki yang ajnabi.

CURHAT : AIMUNI MARJONO

No comments:

Post a Comment