First Novel

First Novel
Mujahadah Cinta

Friday 5 July 2013

Ikhtilat, Harus Atau Haram?

بسم الله الرحمن الرحيم

   السلام عليكم ورحمة الله وبركته

Memandangkan saya diminta oleh senior untuk memberi tazkirah subuh bertajuk IKHTILAT, hari ini, saya ingin mengetengahkan isu ikhtilat yang semakin dipandang sepi oleh remaja dan belia masa kini. Mungkin kerana kepesatan dan arus pemodenan menjadikan kita lupa bahawa pergaulan dan percampuran antara lelaki dan perempuan perlulah dititik beratkan. 

Saya bukanlah orangnya untuk bercakap mengenai ikhtilat. Terkadang, saya juga terlanggar batasan perasaan.  Lebih-lebih lagi soal hati. Terkadang soal hati ni kita tak jemput pun dia datang. Tapi pandai-pandailah kawal. Pandai-pandai jaga. Pandai-pandai..

Saya faham, masih ramai yang tidak menyedari peri pentingnya menjaga ikhtilat. Tetapi kita cuba fikir ke hadapan, apakah akan berlaku pada dunia khususnya dunia Islam andainya Ikhtilat tidak dijaga? Fikir dengan tenang dan matang.

TAARIF IKHTILAT..

Apa ikhtilat tu? Kenapa orang sibuk bercakap tentang ikhtilat? Meh nak habaq mai.

Ikhtilat adalah PERGAULAN ANTARA LELAKI DAN WANITA AJNABI.

AJNABI!

AJNABI!

AJNABI!

Faham tak apa AJNABI tu?

AJNABI tu seseorang yang langsung tiada hubungan darah dengan kita. Dalam erti kata lain, yang jauh kekerabatannya. Yang kita boleh bernikah dengan dia. Itu ajnabi. Itulah yang kita kena jaga.

Bukan dengan semua orang kita boleh bermanja-manja. Bukan dengan semua orang kita bersayang-sayang. Bukan! Dengan keluarga dan adik-beradik dipersilakan. Tiada batasan. 

Okay, jom kita serius lagi. Sebab isu ini memang isu SERIUS. SANGAT SERIUS.

SEMPADAN IKHTILAT..

Apa yang saya perhatikan hari ini, tidak kira pelajar agama ataupun tidak, masing-masing tidak pandai menjaga ikhtilat. Bukanlah semua. Tapi majoriti. Manusia lelaki dan perempuan seolah-olah telah bolos dari pegangan agama. Sifat, sikap, adab dan disiplin pergaulan sangat jauh tertinggal di belakang. 

Sifat yang bagaimana saya maksudkan?

Sifat kita banyak cabang. Tapi dalam erti kata ikhtilat, sifat yang saya maksud dan tekankan adalah sifat MALU. Kenapa sifat malu? Sebabnya sifat malu itulah yang akan membentuk peribadi kita. Dengan sifat malu itulah akhlak kita dicorak. Dengan sifat malu itulah, kita akan berusaha untuk menjaga ikhtilat. 

Sikap yang bagaimana pula?

Sikap kita terhadap ajnabi. Terjagakah? Terkawalkah? Ataupun kita main langgar saja batasan pergaulan?
Sikap kita adalah cerminan peribadi kita. Sikap kita terhadap lelaki lebih-lebih lagi. Jangan kita fikir, lelaki suka dengan suara menggoda kita. Dok berabang-abang bagai. Tak perlulah nak berabang-abang. Saya sendiri geli dan jijik dengan panggilan yang konon-kononnya sweet sangat tu. Meluat pun ya juga.

Adab? Adab yang macam mana?

Adablah. Adab. Bila berhadapan dengan ajnabi. Adab bercakap. Adab bergaul. Adab bergurau. Adab ketawa. Adab memandang. Semualah. Kalau na cerita bab adab ni memang takkan habislah. Kalau nak dengar banyak lagi pasal adab, jom masuk KOLEJ ISLAM AS-SOFA. Adalah tausiyah mengenai adab. Memang penekanan adab sangat tinggi di As-Sofa.

Disiplin tu macam mana pula?

Disiplin pergaulan dalam Islam. Perlu dijaga dan dititik beratkan. Islam ini mudah tapi tolong faham. Dalam pergaulan tiada rukhsah (keringanan). TIADA! Kena faham konteks apa yang boleh dan tidak dalam Islam.

Dalam fenomena pergaulan yang semakin serius seperti sekarang, ianya seolah-olah menggugat keutuhan dan kesucian agama. Dan kerana itulah, ulama-ulama terdahulu secara tegasnya menghukumkan ikhtilah di sekolah, di pasar dan di mana-mana tempat adalah haram. Wanita Islam pula dididik untuk melakukan pekerjaan di rumah berbanding di luar. Oleh kerana itu, isu wanita bekerja dan berpolitik adalah ditegah pada waktu dahulu sejajar dengan firman Allah SWT yang bermaksud 

"Dan tetaplah kamu di rumah-rumah kamu.."

IKHTILAT HARUS ATAU HARAM?

Tidak ada seorang pun yang akan bersetuju jika ditetapkan pergaulan lelaki dan perempuan sama dengan pergaulan lelaki dan lelaki dan perempuan dengan perempuan. Kerana pada asasnya pergaulan dengan kaun sejantina adalah HARUS. Adapun pergaulan lelaki dan perempuan adalah HARAM. Setelah kita mengetahui dengan jelas hukum pergaulan antara lelaki dan perempuan adalah haram, maka ianya adalah satu perkara yang WAJIB dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa.

KEHARUSAN BERIKHTILAT..

HARUS berikhtilat hanya dalam dua konteks iaitu BELAJAR dan BEKERJA.

Tetapi masih ada guidelines yang perlu kita follow. Bukan secara membabi buta.

1) Pertemuan dan kerjasama itu mestilah dalam keadaan serius.
2) Menahan dan menundukkan pandangaan.
3) Menghindari berjabat tangan.
4) Memakai pakaian yang menepati syara'.
5) Tidak bersesakan dan seeloknya ada jarak pemisah.
6) Hindari khulwah (berdua-duaan)
7) Tidak terlalu lama dan berulang.
8) Menghindari tempat yang mencurigakan.
9) Menjauhi perbuatan maksiat dan dosa.

"You're what you're saying.

You're what you're doing.

So, please behave & be yourself because sometimes they need to judge you from your appearance.."

Penuhilah semua syarat yang ditetapkan Allah ini. Ianya bukan untuk menyusahkan tetapi ianya tanda Allah sayang dan cinta. Bersangka baiklah terhadap Allah kerana Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA. Jaga batasan syariat. Jaga pergaulan dan jaga IKHTILAT.



INSAN HINA : AIMUNI MARJONO

1 comment:

  1. info yang bermanfaat..terima kasih atas perkongsian =)

    ReplyDelete